10 lucruri de ştiut despre ... Submarinele româneşti

Autor: Ciprian Plăiaşu | 44699 vizualizări

Deşi nu se vorbeşte mai deloc despre acest subiect, marina românească  a luptat în Al Doilea Război Mondial şi cu submarine. Din totalul de 47 de submarine ruseşti prezente în Marea Neagră în timpul celui de-al doilea razboi mondial 27 au picat victime minelor sau atacurilor germane sau româneşti. Iată zece lucruri de ştiut despre submarinele româneşti:

  • Marina românească a avut în dotare un total de nouă submarine, opt au luptat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, cele mai cunoscute fiind "Delfinul", "Marsuinul" şi "Rechinul".
  • Submarinul Delfinul este de producţie italiană şi a fost lansat la apă pe 5 mai 1936. Acesta a avut nouă misiuni de război. În timpul celei de-a cincea (2 – 7 noiembrie 1941), pe când patrula în largul portului Yalta, echipajul a distrus o navă sovietică de transport de 2000 de tone. Alertate, forţele sovietice din zona încearcat să scufunde submarinul. Vânătoarea care a durat 10 ore, a eşuat "Delfinul" reuşind să scape şi să ajungă în Constanţa.
  • Cea mai tensionată misiune a fost ultima (25 iunie – 3 iulie 1942), când submarinul a fost reperat patrulând la est de Yalta de escorta unui convoi sovietic. Acesta a fost supus unui atac de peste 240 de încărcături de adâncime, dar echipajul român a reuşit să scape. În următoarea zi este reperat de un avion şi atacat, fiindu-i avariată cârma. Pe două zile este localizat din nou de sovietici şi vânat timp de 13 ore. Deşi reuşeşte să ajungă în portul Constanţa, sfârşitul războiului îl surprinde în reparaţii si este confiscat de sovietici.
  • Aceştia îl “returnează” în 1957, mai mult ca carcasă, decât un submarine funcţional. Este reabilitat şi întrebuinţat până în 1970 de Institutul Român de Cercetări Marine Constanţa. In present din el au mai supravieţuit 2 piese: manometrul este în Bucuresti la Muzeul Ferdinand I şi motorul în Constanţa la Muzeul Marinei.
  • Submarinele "Rechinul" şi "Marsuinul" cu mult mai performante decât “Delfinul” au fost devenit operaţionale la sfârşitul războiului, în 1944.
  • Submarinul Rechinul a fost cel care a făcut cea mai lungă misiune militară a vreunui submarine românesc (15 iunie – 29 iulie 1944) - o misiune de recunoaştere a portului Novorosiysk. De asemenea a ajutat la evacuarea armatelor române şi germane din Peninsula Crimea. A sfârşit ca piese de schimb pentru submarinele sovietice, după 23 august 1944.
  • Submarinul "Marsuinul" a devenit operational cu câteva luni înainte de întoarcerea armelor. Însă a fost urmărit de ghinion şi de noroc în acelaşi timp… În singura misiunea avută chiar în prima zi când ai ieşit în larg a fost confundat cu un submarin sovietic de o navă germană şi vânat întreaga zi. A doua zi istoria se repetă, dar cu un avion german de această dată. Submarinul scapă nevătămat şi se îndreaptă spre portul turcesc Zonguldak. Între 14 şi 22 mai e atacat aproape zilnic de navele sovietice pe când încerca intre în portul sovietic Batumi, ba chiar o torpilă trece milimetric pe lângă el. Pe 27 mai ajunge în portul Constanţa şi va fi confiscat de URSS, după 23 august.
  • În afară de cele trei submarine menţionate mai sus marina românească a mai avut încă cinci submarinele pitic clasa CB. Dintre acestea numai două au devenit operaţionale şi au efectuat misiuni de recunoştere. Au fost luate după aceea şi folosite de Uniunea Sovietică până în 1945 când au fost demontate pentru piese.
  • În anul 1985 la şantierul naval din Nizi Novgorod, Uniunea Sovietică începe construcţia unui submarin din clasa Kilo, unul dintre cele mai silenţioase şi greu de reperat submarine din lume. Acesta urma să devină succesorul primului submarin românesc, fiind numit “Delfinul”II. Oficialităţile comuniste româneşti plătesc în jur de 60 de milioane de dolari pentru acest submarin, al doilea din lume din punct de vedere al performanţelor în acel moment şi este livrat în 1986.
  • După Revoluţie până în 1996 submarinul “Delfinul” II participă la diferite exerciţii internaţionale. În urma unui astfel de test avioane americane specializate nu au putut depista submarinul scufundat, spre surprinderea comisiei americane. Din 1996 "Delfinul" II este în conservare, deoarece acumulatorii motorului sunt epuizaţi, iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.


Comentarii

Precizări

1. submarinele „de buzunar” de tip CB au aparținut Marinei Militare Italiene. În 1942, la propunerea germanilor, italienii au transferat din Mediterana în Marea Neagră o escadră de 6 submarine de acest tip, submarine care au avut baza la Ialta. Operațiunile lor au început pe 8 iunie dar nu au avut rezultate , mai mult CB5 a fost scufundat în portul Ialta în urma unui atac al vedetelor torpiloare sovietice combinat cu un atac aerian. Abia la 18 iunie, CB2 reușește să scufunde submarinul sovietic SC-208 pe care îl surprinde noaptea la suprafață. Pe 28 august 1943 CB4 torpilează un alt submarin sovietic SC-207 surprins la suprafața în largul Crimeei. În momentul ieșirii din război a Italiei (08.09.1943) din cele 5 submarine italiene 2 unități care aveau nevoie de reparații (au fost aduse la remorcă de nava românească „Murgescu” ) se aflau la Constanța restul sosind din Crimeea la data de 30 noiembrie. O dată reunite toate submarinele, tot personalul de marină italian se pune sub comanda căpitan-comandorului Alberto Torri care se prezintă comandorului Horia Macellariu, comandantul Forței Maritime românești căruia îi aduce la cunoștință că escadra sa nu mai continuă războiul alături de Germania, declarîndu-se de partea noului guvern italian al lui Victor Emanuel III. În aceeași seară italienii propun comandantului Grupului de submarine și vedete torpiloare românești preluarea submarinelor, pentru a împiedica ca acestea să cadă în mîna germanilor. Astfel au ajuns în dotarea Marinei Militare cele 5 submarine de tip CB. Submarinele au alcătuit formal „Escadrila nr. 2 de submarine” sub comanda Lt. Virgil Bucur dar aveau nevoie de reparații și nu puteau fi folosite în condiții acceptabile pe timp de iarnă, mai ales că românii erau în probe cu propriile submarine „Rechinul” și „Marsuinul” în timp ce „Delfinul” era în reparații la Galați. În februarie 1944 submarinele au fost duse în Șantierul Naval Constanța, unde au fost ridicate la mal și au început reparațiile la unitatea CB3. Lucrările au decurs anevoios dar la 1 august 2 submarine se găseau totuși la apă și au fost duse în bazinul Salvamarului dar au fost scufundate în urma puternicului bombardament aerian sovietic din dimineața zilei de 20 august. (Sursa: Niculae Koslinschi Revista Modelism nr. 3/1987 (16))
2. „Delfinul” a fost preluat de marina sovietică la 15 septembrie 1944 la Islaz pe Dunăre unde fusese dislocat pentru a fi ferit de bombardamente aeriene. A fost restituit României, împreună cu alte unități navale la Galați, la 12 octombrie 1945, dar era deja o navă depășită de progresele armei submarine. Deși România nu mai avea voie în urma Tratatului de Pace de la Paris din 10 februarie 1947 să mai posede submarine militare, „Delfinul” a rămas cu personal tehnic la bord, în reparație, pînă în 1954 cînd a fost remorcat pînă la baza navală de la Mangalia pentru instrucție. A făcut cîteva imersiuni de exercițiu în lac și în mare dar numeroasele infiltrații de apă în corpul rezistent au dus la menținerea lui numai în bază. În 1959 avea să fie clasat definitiv și demontat. Motoarele au fost păstrate și aduse mai tîrziu, unul la Muzeul Tehnic din București, altul la Muzeul Marinei din Constanța.
3. Submarinul „Rechinul” a fost returnat în august 1951 și a fost clasat în 1959

Postat de: Anonymous, 26 Septembrie 2013 |

Toţi vin cuu păreri, dar e

Toţi vin cuu păreri, dar e cineva în stare sa facă ceva?

Postat de: Anonymous, 08 August 2013 |

Amirali + Flota din Parcul Herastrau

Daca autorul elimina punctul 8, ala cu minisubmarinele pitic... avea posibilitatea sa insereze un epilog (sau necrolog) in punctul 10.
.
Astfel aflam si noi ca nu trebuie sa ne mai facem griji pentru pentru chestia asta cu submarine, indiferent de ce clasa ar fi ele. Ca tot nu au ajutat la nimic.
.
Ar mai fi si avantajul ca amiralii si-ar putea concentra atentia asupra flotei din Parcul Herastrau - ca sa o aduca la nivel mondial.
.
Stefan

Postat de: Anonymous, 10 Februarie 2013 |

am fost pe acest submarin lua

am fost pe acest submarin lua apa pana in gura portului si se intorcea inapoi in dana 1996

Postat de: Anonymous, 06 Februarie 2013 |

tipic romanesc,priceputi la toate,cu 1 clik puteti afla adevarul

Submarinul Delfinul este un submarin românesc, numit în cinstea predecesorului său - Submarinul NMS Delfinul. Delfinul a fost construit în URSS si predat României în 1985. A costat 40 milioane de dolari şi a fost adus în ţară în secret, fiind recepţionat fără ceremoniile caracteristice festivismului comunist. „Delfinul" este printre cele mai moderne submarine din Marea Neagră. Clasa Kilo, din care face parte „Delfinul", este una dintre cele mai apreciate în lumea militară. În publicaţiile de specialitate, în dreptul denumirii Kilo este trecut „vânător de submarine nucleare". Este complet învelit într-o alveolă din cauciuc, iar instalaţiile sunt silenţioase. În plus, are o rază de acţiune de cinci ori mai mare decât submarinele din clase similare din dotarea NATO. Capacităţile acestui submarin au fost demonstrate cu totul întâmplător în Golful Persic, în timpul primului război din Irak. Flota americană a intrat în stare de alarmă după ce nici unul dintre cele trei submarine Kilo scoase în mare de Iran nu a putut fi detectat. De atunci clasa Kilo a fost supranumită „Black Hole" – “gaura neagră”.
Submarinele din clasa Kilo au fost proiectate de academicianul Karmelitzin şi are câteva îmbunătăţiri structurale care-i sporesc calităţile nautice şi tactice. Delfinul are 72,9 metri lungime, 10 lăţime şi este proiectat după metoda picăturii de apă alungite. Acest proiect este diferit de cel al submarinelor clasice, cu etravă. Dată fiind forma sa, submarinul înaintează mai uşor în imersiune şi mai greu la suprafaţă. Viteza de croazieră la suprafaţă este de 8-12 noduri, iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 de km pe oră). Delfinul dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din şase tuburi, toate dispuse în prova. De la bord se pot lansa şapte tipuri de torpile, printre care şi torpile teleghidate prin fir tip Tiger fish, dar şi torpile de viteză cu oxigen. Submarinul poate lansa 18 torpile în 6,4 minute şi mai poate lua la bord 24 de mine speciale. Delfinul mai deţine un sistem de lansare a ţintelor false şi un complex de rachete antiaeriene IGLA 1. La bordul „Delfinului” echipajul poate sta 45 de zile. Limitarea este calculată în funcţie de proviziile de alimente. De obicei, în imersiune se mănâncă semipreparate, însă în minibucătărie se poate prepara orice, inclusiv ciorbă.
„Delfinul” a avut până în 1996 misiuni în aproape fiecare lună, ieşind în larg pentru câte 15 zile efectuând misiuni de cercetare, patrulare, recunoaştere sau teste de tragere. Din 1996 „Delfinul” stă la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizaţi iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.

Postat de: Anonymous, 28 Septembrie 2012 |

!

"ca carcasa"?

Postat de: Anonymous, 18 August 2012 |

curios

clasa kio este o clasa de submarine buna.noi ne-am vandut cu totul americanilor,armament,tehnica de lupta ,tot,toate bateriile de rachetedin jurul capitalei suntla export de mult,dar cel mai mult ne-am vandut reteaua de spionaj,toata,petru politica astia sunt in stare s-o vanda si pe masa

Postat de: Anonymous, 26 Decembrie 2011 |

pentru conducatoriii tarii

bai fratilor ,astia nu au banii de baterii la submarin,pai cum s aiba ca daCA AR CUMPARA BATERII ei ce ar mai fura?Asa ca nu v a mai intrebati de ce nu ii cumpara acele baterii ptr el .AU distrus tot cretinii astia .

Postat de: Anonymous, 21 Mai 2011 |

stau si ma minunez!!!

stau si ma minunez...cate prostii pot sa debiteze unii...auzi, un submarin poate sa mearga cu baterii de laptop...

Postat de: Anonymous, 31 Decembrie 2010 |

da ce bravi sintem

10 nave de lupta 1 submarin si trebuia sa apare 300 de nave de razboi comercial
si am aparat pina nu am mai putut
basecu e de vina -
iliescu un sfint --pardon liber cugetator

Postat de: Anonymous, 17 Noiembrie 2010 |

despre revista

Mie personal revista aceasta mi se pare slaba ca continut,si asta v o spun ca cititor.

Postat de: Anonymous, 14 Noiembrie 2010 |

pacat

e bun ca aveam ........................ pacat ca nu folosim, avem ce fura ...........................dar nu investim, ca Delfinu II o sa ajunga tara asta

Postat de: Anonymous, 27 Octombrie 2010 |

Ceva din istoria submarinelor ramanesti

Cunoscatori !....
Vorbiti ceva despre celebrul Bibi Costachescu , fost cdt.de submarin,
fost profesor la Scoala Milit. Sup. de Marina C-ta inainte de 1960 .
Se vorbea atunci ca a refuzat sa torpileze navele ce evacuau civilii din
Odessa , dupa capitularea Romaniei ar fi fost felicitat de rusi .
Scrieti ceva , cei ce cunosc , despre cat a hartuit fortele navale ruse din Marea Neagra .
Ce se intampla acum cu submarinul , inca existent si complet inutil ,
este o naratiune ieftina .
Gunea .

Postat de: Anonymous, 27 Octombrie 2010 |

POP

NU AU BANI?

Postat de: Anonymous, 27 Octombrie 2010 |

rusine

o tara cu iesire la MAREA NEAGRA sa nu aiba macar un submarin functional ?

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

ilici

va rog sa detaliati dpdv strategic utilitatea unui sumbarin conventional in apele teritoriale romanesti ale Marii Negre (adancime max. 30m)

Postat de: Anonymous, 27 Octombrie 2010 |

Marea neagra

Adancime maxima 2206m.Da un click aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_sea

Postat de: Anonymous, 27 Octombrie 2010 |

adancime

ape teritoriale. cauta definitia

Postat de: Anonymous, 08 Noiembrie 2010 |

adancime

era vorba de apele teritoriale

Postat de: Anonymous, 08 Noiembrie 2010 |

Tare

La cati bani fura astia zilnic, chiar credeti ca 20 milioane de $ ar fi o problema, nu prea cred! Defapt, cred ca a fost mult prea bine facut acest submarin, iar Romania trebuie sa-l lase pe dreapta pana este depasit dpdv tehnic si fizic. Ce mi-s rusii, ce mi-s occidentalii. Buna tara, rea tocmeala.......mama ei de randuiala!

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

Baterii

Astia chiar ca mint de rup.

"Submarinului Delfinul i s-au consumat bateriile. Inlocuirea costa 20 de milioane de euro"

Pai ce baterii sunt alea? Chiar n-am putut sa-l modificam sa functioneze pe alte tipuri de acumulatori? Ce pret e asta? 20 de milione de euro e un pret ridicol de mare.Tehnologia litium-ion sau litium hibrid a avansat f. mult in ultima vreme.... bateria e baterie da-o in masa de treaba cu 20 de mil de euro cumperi 1 milion de baterii de laptop ce naiba.

Postat de: Anonymous, 18 Noiembrie 2010 |

despre baterii

submarinul asta are un motor diesel care poate fi folosit numai la suprafata. In imersie se foloseste de un motor electric, de-aia sunt atat de puternice bateriile astea

Postat de: Anonymous, 12 August 2013 |

idiot

prietene u crezi k aici se vorbeste de bateriile de la papusile tale sau cea de la dacia aia a ta care zace in garaj este vorba de acumulatori foarte mari pentru un SUBMARIN MAAAAAAAAA

Postat de: Anonymous, 20 Iulie 2012 |

Nu! De fapt e logic:

Nu! De fapt e logic: americanii nu l-au depistat pentru ca nu avea baterii si n-a putut sa participe la exercitii... E clar!

Postat de: Anonymous, 29 Decembrie 2010 |

adevar

E un lucru bun sa vezi ce au putut sa lase in urma veterani nostri dar ma-intreb noi ce vom la-sa in urma noastra (Mizerie, Fabricii distruse si furate. si tineret total ne pregatit si ect.)

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

E un lucru bun sa vezi ce au

E un lucru bun sa vezi ce au putut sa lase in urma veterani nostri dar ma-intreb noi ce vom la-sa in urma noastra (Mizerie, Fabricii distruse si furate. si tineret total ne pregatit si ect.)

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

de stiut

Submarinul "Delfinul 2:a participat la multe misiuni cu nave din blocul N A T O. Va spune un participant la aceste misiuni ca niciodata nu a fost descoperit,si era un pericol eminent ptr. oricine oricand .Cu pregatirea pe care o avea echipajul le momentul revolutiei si chiar dupa era o forta in apele Marii Negre. Afland astea si cate mai sunt de aflat crede cineva ca doar din cauza banilor e in stare de conservare?

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

Mincinosul

La ce misiuni ai participat, ba amaratule? Cand a participat aceasta epava la misiuni comune NATO, sau macar in cadrul PfP (daca stii ce inseamna).
Delfinul nu a mai avut baterii de prin 1992, iar primele misiuni comune in cadrul Parteneriatului pentru Pace au inceput prin 94-95 si la ele au participat doar nave de suprafata (mai precis, vanatoarele mari de la Constanta - actuale corvete: 260-265, dragoarele si cele 2 puitoare de mine). Delfinul a ramas la cheu de atunci, nici macar la reparatii n-au mai fost in stare sa-l duca. Nici vorba sa mai participe la vreun exercitiu- in cadrul exercitiilor comune s-au utilizat submarine turcesti si, de 2-3 ori, a participat si unicul submarin bulgaresc (care este functional, desi mai vechi si mai putin performant ca al nostru).
Din pacate, Delfinul este acum o epava- nu numai pentru ca n-are baterii, ci si pentru ca de aproape 18 ani nu a mai vazut o revizie de catre producator. Ca sa nu mai vorbim de echipaje, care sunt 2 si se antreneaza la cheu....
E celebra faza cand a venit Ceasca ca sa il viziteze si cretinii l-au dat cu crema de ghete, sa arate frumos (corpul este acoperit cu straturi de caucuic special fonoabsorbant, care nu se vopseste).

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

Minciuni sfruntate

La ce misiuni ai participat, ba amaratule? Cand a participat aceasta epava la misiuni comune NATO, sau macar in cadrul PfP (daca stii ce inseamna).
Delfinul nu a mai avut baterii de prin 1992, iar primele misiuni comune in cadrul Parteneriatului pentru Pace au inceput prin 94-95 si la ele au participat doar nave de suprafata (mai precis, vanatoarele mari de la Constanta - actuale corvete: 260-265, dragoarele si cele 2 puitoare de mine). Delfinul a ramas la cheu de atunci, nici macar la reparatii n-au mai fost in stare sa-l duca. Nici vorba sa mai participe la vreun exercitiu- in cadrul exercitiilor comune s-au utilizat submarine turcesti si, de 2-3 ori, a participat si unicul submarin bulgaresc (care este functional, desi mai vechi si mai putin performant ca al nostru).
Din pacate, Delfinul este acum o epava- nu numai pentru ca n-are baterii, ci si pentru ca de aproape 18 ani nu a mai vazut o revizie de catre producator. Ca sa nu mai vorbim de echipaje, care sunt 2 si se antreneaza la cheu....
E celebra faza cand a venit Ceasca ca sa il viziteze si cretinii l-au dat cu crema de ghete, sa arate frumos (corpul este acoperit cu straturi de caucuic special fonoabsorbant, care nu se vopseste).

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

numele comandantilor

au fost sanctionati de rusi

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

Submarinul romanesc ???!

Da, e vestit. Mai ales in targuri te intalnesti cu el. Poti sa-i mangai urechile lugi si sa-i invidiezi "coada". Dar numai dupa ce Marin coboara de pe el.

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

“Delfinul” II- acumulatorii motorului

Basescu sa înoarca o parte din comisionul vânzarii flotei comerciale române, si aveti si $ pentru acumulatorii epuizati.

Postat de: Anonymous, 25 Octombrie 2010 |

pentru Anonim(ca asa stiu ei saracii)

bai tolomacule....si prostii obosesc....tu nu???

Postat de: Anonymous, 26 Octombrie 2010 |

Uite cum mai afli ceva nou

Eu pana acuma nu auzisem decat de 2 din ele: Delfinul si Rechinul. Nu stiam ca rusii ne-au dat un Kilo. Cu atat mai ciudat ca-l tinem "de pomana" in conservare. Desi parca am citit undeva ca durata de viata a acumulatorilor e de 3 ani.

Postat de: Anonymous, 25 Octombrie 2010 |

Publică un comentariu nou

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
Credeţi că achitarea lui Corneliu Zelea Codreanu în 1925 a fost justă?
Te abonezi la Historia şi câştigi
Aboneaza-te la NEWSLETTER
 

HISTORIA, Nr. 155, Decembrie 2014

HISTORIA, Nr. 155, Decembrie 2014 -
14 Decembrie 2014

Discuția despre ceea ce s-a întâmplat în România acum 25 de ani nu se va încheia niciodată. Un sfert de secol se dovedește a fi o perioadă de timp prea scurtă pentru a permite o abordare rece, departe de patimile umane și mai ales de cele politice. Dar, ca în multe alte cazuri, lucrurile se pot vedea mai bine dacă încercăm o privire de la distanță în locul uneia prea apropiate. Ce s-a întâmplat în 1989 în lume, nu numai în România?

Vedeţi mai multe detalii
Realitatea.net

Popular content
Soluţie implementată de Tremend
SATI